Hoe stimuleer je de ontwikkeling van je kind?
+ 2 jaar
Auditieve ontwikkeling
- Laat je peuter voluit experimenteren met muziekinstrumenten en zelf muziek maken.
Cognitieve ontwikkeling
- Benoem tijdens het spelen kleuren, letters en cijfers.
- Laat je kindje puzzels oplossen tot ongeveer 20 stukjes.
- Constructiespeelgoed zoals duplo helpt jouw kleine pruts te redeneren en vol te houden als iets niet onmiddellijk lukt.
Motorische ontwikkeling
- Springen met twee voeten tegelijk, op de tenen lopen, een bal wegschoppen en kort op één been staan. Het zijn vier nieuwe bewegingen die je kindje vanaf 2 jaar stap voor stap zal leren. Daag je dochter of zoon uit om over speelgoed te springen of houd zijn of haar favoriete knuffel net buiten bereik. Ook imitatie kan hier enorm goed werken.
Tactiele ontwikkeling
- Laat je kindje knutselen met allerlei materialen zoals klei, zand en water.
Sociaal-emotionele ontwikkeling
- Geef jouw hartendief de mogelijkheid om te spelen met andere kinderen.
- Stimuleer rollenspellen en ‘doen alsof’ om sociale rollen aan te leren.
- Met een (hand)pop of knuffel kan je het gedrag van je kind en het effect op anderen in verhaalvorm duidelijk maken.
Cognitieve ontwikkeling
- Laat je kind nog volop fantaseren en vertel sprookjes en andere fantasieverhalen. Vanaf deze leeftijd krijgen ze steeds meer grip op het verschil tussen fantasie en de echte wereld.
- Op school leert je kind stap voor stap lezen, tellen, rekenen en schrijven. Iets wat je als ouder eenvoudig kan stimuleren tijdens het spelen.
Motorische ontwikkeling
- Op motorisch vlak blijven kinderen veranderen. Ga samen fietsen, zwemmen en wandelen om de ontwikkeling verder te stimuleren.
Sociaal-emotionele ontwikkeling
- De overstap naar het 1e leerjaar komt dichterbij. Heel wat kindjes ervaren hierbij stress. Kunnen ze dat gevoel nog niet goed uiten? Laat het hen tekenen of ga ernaar op zoek in boekjes.
- Vanaf 6 jaar leren kinderen ook steeds beter om hun gedrag onder controle te houden en even na te denken voor ze iets doen. Dit kan je stimuleren door samen een puzzel te maken of een gezelschapsspel te spelen en vragen te stellen over wat ze precies gaan doen.